donderdag 29 januari 2009

Vandaag - Gedichtendag 2009










Na de verkiezing van gisteren van Ramsey Nasr (1974) als Dichter des Vaderlands (voor de komende vier jaar), verzuchtte ik: "Mooi! Maar ik had wel wat met Driek van Wisssen (de vorige DdV), dus ook wel jammer."
Zeker als je leest hoe Driek tegen de DdV-verkiezing aankeek:
.
Het is wel democratisch, maar niet heus,
Want bij zo'n vreemde en beperkte keus
Wordt stemmen op z'n hoogst een wassen neus.
.
En vanwege de Gedichtendag 2009, m'n favoriet:
.
Pluk de dag
Vanochtend, na het ontbijt,
ontdekte ik, door mijn verstrooidheid,
dat het deksel van een middelgroot potje marmite
(het 4 oz net formaat)
precies past op een klein potje heinz sandwich spread.
.
Natuurlijk heb ik toen meteen geprobeerd
of het sandwich spread-dekseltje
ook op het marmite-potje paste.
.
En jawel hoor: het paste eveneens.

Kees Buddingh' (1918-1985)
.
En omdat we ook dit jaar zeker weer meer willen dan we kunnen:
.
Wij zijn nu, zei de gids, op ’t hoogste punt gekomen.
Wie hoger wil dan hier, zal verder moeten dromen.
Bob den Uyl (1930-1992)
.
Zelf ben ik vandaag (om niet te hoeven wachten tot 14 maart...) elke les begonnen met het rijmsel:
Benader je zonder decimalen pi,
Dan is dat uitgerekend drie.

Links:
- Ramsey Nasr
- Cornelis Buddingh' (NL-Wikipedia)
- Bob den Uijl (NL-Wikipedia)
- Gedichtendag

Geen opmerkingen: