Mijn gedachte hierbij: Is er, nu na vier jaar, al iets veranderd? Of moet c.q. hoeft dat helemaal niet...(...) Ik was op de middelbare school helemaal niet slecht in bèta-vakken. Niettemin heb ik nooit zelfs maar overwogen om iets bèta-achtigs te gaan studeren, omdat ik (en velen met mij) de indruk had dat een gewone acht voor wiskunde en scheikunde, bereikt met hard werken, daarvoor niet genoeg was.
Om aan een bèta-studie te kunnen denken moest je op je sloffen negens en tienen halen.
Bèta-faculteiten lijken alleen super-getalenteerde studenten te willen opleiden.
Misschien zeg ik nu iets uitgesproken doms, wat alleen een gamma-wetenschapper zou kunnen verzinnen. Maar zouden de vooraanmeldingscijfers voor wiskunde niet een heel stuk omhoog gaan als bèta-faculteiten zich in hun voorlichting en in hun onderwijs ook eens zouden richten op de gemiddelde, hard werkende VWO-er? Je hoeft toch niet uitsluitend mensen op te leiden voor de wetenschap?
Een conservatorium levert toch ook niet alleen maar concertpianisten af? Er zijn ook juffen en meesters nodig die goed pianoles kunnen geven.
Het lijkt mij helemaal geen ramp als er voortaan jaarlijks flinke aantallen bèta’s afstuderen die niet briljant zijn en niet terecht kunnen aan de universiteit, maar die alles afweten van de gewone wis-, natuur- of scheikunde en die deze kennis goed zouden kunnen overdragen aan middelbare scholieren.
» Link: Homepage Margo Trappenburg
Geen opmerkingen:
Een reactie posten